Noaidegovat/Trommer

Since 1995 I have taken on, as part of my artistic instinct (!) to rediscover hidden and destroyed parts of Sámi Visual Culture, i.e. drums, labyrinths and rock carvings, recreating them as wood block prints 1:1. This have resulted in some unexpected problems, which I try to explain in the following (in  Norwegian only):

REDSELEN FOR DET SAMISKE

Rasismen mot samene og andre urfolk er ofte begrunnet i frykt. Men det kan like gjerne være et middel til territorial ekspansjon. Motviljen mot urfolks kultur er også utslag av det. Det er vanskelig å herske under uoversiktlig mangfold, derfor er maktas språk effektivisering, sammenslåing, ensretting med kommersielt fokus og ekspansjon. Forbruk blir veien til utvikling. Idag vet vi at det siste ordet kan erstattes med avvikling.

Forbausende nok kan mye av dette også brukes til å forstå dagens kunstfelt. I en tid der idealet er globalisering, passer interesse for  f.eks. samiske helleristninger og trommebilder ikke inn, ei heller landskapsbilder, portretter, politisk kunst, etc. det skal enten være abstrakt eller video. Kunsten er fanget i motehysteriet.  Jeg har intet imot abstrakt kunst eller videoeksperimentering, og kommer nok til å prøve det selv, bare de ikke blir enerådende, enerådende på den måten at alt annet blir ikke-kunst. Som kunstnere må vi respektere hverandres valg av medium, fokus og ethos.

Uviljen mot tidlig visuell samisk tradisjonell kunst idag er uforståelig, og uakseptabel når den gir seg utslag i de forventninger og krav en samisk kunstner blir møtt med, også fra samiske kolleger. Selv er jeg kommet forbi det stadium der jeg tar direktiver fra uten- eller innenforstående, uansett hvor subtilt de settes fram.  Jeg respekterer selvsagt andre kunstneres valg, også når de insisterer på sine tabu. Da forventes respekt for andre valg. Det er ganske absurd å skulle forsvare eller forklare hvorfor man ønsker å hente næring der røttene er. At det faller noen tungt for brystet kommer kanskje av at de egentlig har røttene sine andre steder.

Alt globalt startet lokalt, og all kunst har jo en eller annen lokal og etnisk opprinnelse. Samisk kunst er likeverdig med all annen global kunst, og kvalifiserer til global status ved å være forankret lokalt. Samene er verken mer eller mindre verd enn andre folk, men vi er alle unike og bidrar til et fantastisk mangfold. La oss fortsette slik. Iallfall skal jeg det. 

Skriv en kommentar: (Klikk her)

123hjemmeside.no
Antall tegn tilbake: 160
OK Sender...

Simen Georg Romsdal | Svar 14.12.2011 19.38

Motehysteriet er direkte kvalmt så lenge man ikke verdsetter alle kunstformer, tradisjonelle kunstuttrykk sprunget ut av en egens lokale kulturopplevelse!

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

22.02 | 18:50

Jeg har funnet ett eks. Det koster kr 2.000 pluss frakt. Skal jeg sende det og til hvilken adresse? Mvh HRM

...
16.02 | 10:10

Gi meg litt tid, så skal jeg undersøke det…

...
12.02 | 10:02

Hei jeg kjøpte et postkort (Spirts of night) på en utstilling i Trondheim nå nettopp. Det er veldig fint! Kan man kjøpe et trykk? (pris) eller poster av det?

...
25.11 | 20:00

priser på kartene fgra kr 200 til kr 300

...
Du liker denne siden
Hei!
Prøv å lage din egen hjemmeside som jeg.
Det er enkelt, og du kan prøve det helt gratis.
ANNONSE